Dec 26, 2009

Nama Chin Peng bergema semula


Pasca pilihanraya yang lalu banyak mengubah lanskap politik negara kita. Banyak isu-isu yang dahulunya dianggap sensitif menjadi topik perbualan dan perjuangan sesetengah pihak.Bagi saya ada sesetengah pihak yang sedang menangguk di air yang keruh. Antara isu yang sedang saya ikuti mengenai isu chin peng.Samada Malaysia patut benarkan beliau pulang ke tanah kelahirannya ini. Mari kita singkap dan membandingkan hujah-hujah mereka yang membenarkan kepulangan chin peng dan yang mengharamkan kepulangan beliau.

Pandangan Puspawati Rosman (seorang peguam, juga Ketua Projek Jawatankuasa Kesedaran Undang-undang Pusat Bantuan Guaman (PBG))
- kebencian terhadap chin peng hanya direka
- Kerajaan sudah mentandatangani perjanjian Hadyai
- Chin Peng sudah tua kini berusia 85 tahun
- Mahu kembali ke malaysia atas dasar melawat sanak saudara yang masih hidup dan mahu menghembuskan nafas terakhir di tanah kelahirannya.
- tidak mahu generasi baru di tanam perasaan benci

Pandangan Zulkifli Nordin ( MP Kulim,PKR)
- memahami tulisan generasi muda seperti puspa ( x kenal sejarah, x mengalami derita zaman komunis)
-chin peng bukan sekadar ideologi komunis tetapi pengganas terhadap semua kaum di tanah melayu
- YB Zulkifli memberikan contoh kekejaman yang disaksikannya ( pembunuhan rakyat x bedosa)
- Jepun, Brtish adalah penjajah dari negara lain yang menyerang tanah melayu
-Chin peng mengaku penduduk tanah melayu tetapi menyerang dan membunuh org tanah melayu.
- Chin Peng adalah pengkhianat
- Generasi baru perlu mengenal sejarah
- kita manusia biasa, tetapi kita berhadapan dengan manusia Chin Peng yang luar biasa, keluarbiasaannya adalah kerana Chin Peng sanggup membunuh dan menzalimi rakyat dan kaumnya sendiri demi mencapai cita-cita nafsu serakahnya yang sempit dan jumud. Manusia luar biasa seperti ini perlu dilayan dengan cara luar biasa juga.

Rumusan

Selepas meneliti kedua-dua tulisan ini, saya beranggap bahawa keterbukaan kita dalam menilai isu Chin peng ini perlu mengambil kira sentimen dan perasaan rakyat yang hidup pada zaman keganasan komunis. Bagi saya perasaan lebih 1 juta orang yang menderita akibat kekejaman komunis perlu diberi perhatian. Sejarah banyak mengajar bangsa kita untuk melihat kesilapan yang lalu agar kita generasi baru tidak mengulanginya semula.

No comments:

Post a Comment