Jul 20, 2009

Terhegeh-hegeh??

Terhegeh-hegeh?
Perlukah timbul persoalan terhegeh-hegeh dalam melakukan kebaikan? Mari kita renungkan…
Senario 1.
Tatkala sedang chatting….
Kawan 1 : wei naqib, ko tau x nk cari mane syarikat printing?
Saya : Ade kawan aku buat. Tapi kat Batu Gajah la
Kawan 1: Cmni, aiman nk print bookmark utk sambut junior bru yg mai ireland
Saya : Bagusnye…

Senario 2.
Tatkala bersembang dengan sahabat yang belajar di Universiti Luar Negara…
Sahabat 1 : Hang tau naqib senior kat sane bek gle…mcm2 tlg aku..drg sendri nk berkenalan ngn aku .terharu gak
Saya : Yeke? Dasyat tul drg nk bantu junior..

Senario 3.
Menerima call dari seseorang.
Orang : Assalamualaykum naqib..Sihat…ni nk tnye ni…
Saya : Waalaykumusslam..Sihat…ade pe ?
Orang : ade x contac bdk yang akan ke Ireland, UK, Rep Czech?
Saya: Ade…nk wat pe ni?
Orang : Kami nk contact drg kot2 ade yg leh dibantu mcm cari rumah ke, cmne nk survive..Kami pn ade wat kem tuk persediaan ke sane..Under inisiatif kami..
Saya : ada..nnt saya send..truskan buat kebaikan ek.hehe


Senario 4.
Sedang baru melelapkan mata selepas solat maghrib akibat kepenatan, tiba-tiba…
(lagu arab) Handset berbunyi…
Orang 2 : Assalamualaykum naqib..tul ke ade jmpe ngn junior esk?
Saya : Waalaykumusslam..a’ah.esk
“ Maka selepas itu wujud satu berdebatan terhadap prog bersama junior”
Bla..bla…bla…bla……
Saya : Apa salahnye kalo kte sndri turun padang mengenali junior..kte tlg pe yg patut
Orang 2 : “npe kte nk terhegeh-hegeh dengan junior?? “tau x nnt byk kesan buruk die..bla..bla..bla…pttnye truskn je amek sign tu..drg leh knal senior…
Saya : Majoriti nk wat len…len sket dari senior wat
Orang 2: Mse tu rmai je xde…
( Berdebatan di teruskan……sampai pengakhiran tanpa solusi)




Bangsa yang lemah akan kalah,
Bangsa yang mundur akan terkubur,
Bangsa yang kuat akan berdaulat……


Teruskan berfikir dan berzikir...wallahualam.....

2 comments:

  1. betul2..
    aku sokong!
    (sokong ape je pendirian ko naqib.keh3)

    ReplyDelete
  2. buat baik, yg penting ikhlas..
    kekadang buat baik sbab nak jaga hati orang keliling...

    ReplyDelete